Saturday, May 15, 2010

Aku Pun Reti Ikat Tali Kasut!!

Sekarang baru ak sedar yang ak ni amat lah loser kalau dalam hal2 kasut nie. Bkan dari segi pemilhan kasut ye. Ak tau mane kasut yang cantik mane yang tidak. Maksud ak cara kita nak hiaskan nya. Bukan lah maksud ak nak hiaskan kasut korang kena tempek bunga seketul kat situ or tabur2 gold dust kat kasut. Buang tebiat apa buat macam tu. Aku maksudkan cara kita nak ikat tali kasut kita tu. 

Dulu aku selalu tengok orang selalu ikat tali kasut cara yang normal. Ye lah. Yang ikat cara ikatan masa kita nak pergi time sekolah dulu2. Sampai ak pn boleh aplikasi cara ikat kasut tu nak ikat beg plastik makanan. Hihihihi.

Ak nak cakap satu je kat korang. "Wake up people!!! We need to change!!". Tinggalkan ikatan kasut yang boring tu buat selama-lamanya. Sudah sampai masanya kita wujudkan revolusi zaman tali kasut yang baru!! (Atuk kau!!)

Ye ye ye. Ak akui aku sendiri pun tau satu teknik je nak ikat kasut. Sila kutuk ramai2 sekarang. Tapi sekarang aku ada azam baru nak belajar teknik baru.

Bye2 classic style!!


Ini antara style teknik mengikat kasut yang aku aim nak study!!

1.  Checkerboard Lacing
Yang jenis nie ak dah pernah tgk orang pakai. Jelous lah jugak tgk. Agak berseni. Mcm nak anyam ketupat pun ada ak tgk. Tapi cantik pulak ak tgk kasut kat bwh nie. Mana nak cari ek?




2. Combination Lacing
Amik kau!! Pelik ak tgk ikatan nie. Tapi unik at the same time. Tapi cara dia nampak macam tak kemas sikit lah. Nampak serabut. Need more practice!! (Amboi2 suka hati je nak nasihat orang. Kau tu satu teknik je kut tahu!!).




Yang nie combination lacing jenis kedua. Smart ooo!! Ak pn nak gak tiru macam nie. Jaga lah kau kasut ak kerjakan sekejap je lagi.




3. Lattice Lacing
Yang nampak simple. Tapi lari lah sikit dari pattern yang sama. Aku nak belajar jugak teknik nie. Biar heboh satu kampung. Biar sampai makcik2 kat kedai kata "Anak sapa lah tu!! Cantik betui tali kasut dia. Nie yang nak kena amik jadi anak angkat nie!!". <<< Pegi kedai pakai kasut? Bkn pakai selipar ke (- -")




4. Hidden Knot Lacing
Wah!!. Pattern nie nampak kemas.Macam futuristik style pulak. Kena belajar nie. (Excited telah menguasai diri ku ini)




Buahahaha. Selepas ni aku akan dipanggil ikon kasut menawan selepas ini. (sila muntah hijau sekarang!). Ak ni asyik bebel je nak buat nak buat ini. Tapi mana cara nak buat ikatan2 macam nie?. Korang pun nak tahu jugak kan. Oops!! Sib sib nasib. Ak tak nak bagi tau. Korang cari sendiri.

Alamk! ada orang nak balik batu dah kat ak. Ok2!! Korang boleh refer semua jenis ikatan diatas dekat website nie Ian's Shoelace Site. Atau senang2 klik je dekat sini Dekat situ berlambak lagi jenis ikatan yang lain. Sampai nak termuntah ak tengok.

Kalau ak dah berjaya buat aku akan cuba uploadkan gambar kasut tu. :)

P/S : Korang jangan lah tinggalkan style classic tu terus. Kesian dia. Style tu sesuai klu korang dah tak ada masa. Klu dah terlambat jenuh pulak nak mengikat style2 kompleks nie. Mengantuknya. Study esok je lah =P


5 comments:

Ken Wooi said...

haha.. even though my shoes got the shoelace.. i wont untie it.. i'll just wear it back =P

WZulhilmi said...

@Kenwooi
Lols.. I know!! Sometime we're just too lazy to untie the shoelace. And what worse can happen right? Hihihi

Anonymous said...

oh, tolong kerjakan converse aku sekali
mueheheeee --,

WZulhilmi said...

@si kenit
Boleh2. Nanti ak guna pen marker sekali. Hihihi

star said...

Fuh!ni mau amek berjam2 ni nk ikat hahaha nnt leh ko tlg ikat kasut aku...
erks kasut aku xde tali,sarung je...