Wednesday, December 8, 2010

Starbucks Haram?

Sepatutnya bukan entry ni nak dipublish. Ada entry pasal lain. Sebab pagi tadi ada terbaca dekat satu blog pasal isu halal dan haram ni. Lebih spesifik lagi pasal restoran mana yang halal, yang mana tak ada sijil JAKIM semua blah, blah, blah. Memandangkan owner blog ni hantu makan. Maka jatuh lah hukum wajib untuk aku membuat entry pasal hal ini. LOL!

Dan bila baca list2 tersebut. Treng teng teng! Amik ko! Restoran yang ko dok selalu pergi tu ada dalam list tidak memohon sebarang sijil HALAL. *pitam*. Malas lah aku nak berkias2 tulis restoran tersebut, restoran tersebut. Senang cerita restoran yang aku maksudkan diatas ialah Starbucks. Oh no!! Tak boleh lah aku mengidam nak minum Vanilla Cream lagi. Depress nya!! 


But you know what? Never believe in one source only. Itu yang selalu aku applykan bila aku baca certain fakta atau apa2 info yang mostly shared dekat Facebook atau Blog. Dan aku tau mostly orang akan percaya certain things bulat2 apa yang tertulis dekat situ tanpa buat sebarang kajian sendiri. Biasalah malas kan. Tiba2 ko nak search lagi buat apa? Dah ada info depan mata. Memang nak tambah kerja gamaknya.

Dan secara tak sedar ko dah sebarkan benda yang tak betul dekat semua orang. Bukan ke namanya ko dapat dosa kering tak pasal2? Sebab tu korang tak pernah nampak aku buat sebarang entry berkaitan pasal benda2 nih. Very dangerous especially bila ko nak buat entry based on sumber2 yang tak sahih ataupun tak jelas.

Kalau nak tahu lebih lanjut lagi boleh pergi ke Blog Mr. K. Ni bukan sedara mara datok K ke bagai, tapi completely different person. He's got really good points about this matter. Pasal benda2 yang orang dok share link kat Facebook tu! Antaranya :

Ada banyak lagi isu yang lain. Korang boleh godek2 sendiri. Tapi sekarang marilah kita kembali kepada isu kita yang asal iaitu "Adakah Starbucks itu haram?". Based on apa yang aku baca dari list2 tersebut. Yes it is true. But you know me, aku tak akan percaya selagi tiada pengesahan daripada sumber2 sahih yang lain. Dan untuk mengesahkan benda2 halal haram ni sesuai bebeno lah kalau kita ke Portal Rasmi Halal Malaysia

And guess what? Bila dah check dekat  Semakan Status Halal dia. Ini yang keluar pasal Starbucks.


Told ya! Keluar senarai 41 premis Starbucks. Maknanya Starbucks tu halal untuk dimakan/minum. Ish2. Bayangkan tak pasal2 kalau aku forwardkan kat orang ramai kata Starbucks tu haram. Terus dapat dosa kering. - -"

Btw aku ada baca Burger King pun tak ada pengesahan halal. Walaupun aku tak minat Burger King tapi aku check lah jugak. Kut2 nanti kalau ada kawan aku belanja makan kat situ. At least ko tau lah status dia apa. And the result is positif. Ada je Burger King dalam senarai tu. Korang boleh search sendiri kalau tak percaya. Just klik Direktori Halal.

Maka selepas ni boleh lah aku menghirup Starbucks tanpa perasaan ragu2. =D

13 comments:

Raji and Yeen said...

owhhhhh
nasib baik o.O
aku pernah terminum..

Starbuck halal tapi sebab dia support Israel jer tuh yg xelok minum selalu...
tapi tapi Sumber nih sahih ke x?
aku xbani pula nk sebarkan o.O

WZulhilmi said...

@ Fakhrur Razi
Sumber yang mana?? yang kata halal ke yang haram? Yang sebetulnya ialah halal bukan haram.

about isu yahudi tu.. Ak malas nk komen lebih2 kang jadi isu. Sebab banyak lagi barangan yahudi yang lain tapi kenapa tak kita tak banned? KFC for instance?

Umie Nadhirah said...

Alhamdullilah..HALAL..

Aku pun skrg dh jd hantu makan mcm WZulhilmi XD~ HAHA... Berjangkit.

adrinaqamarina said...

entah, gipon dah lama tak pegi starbucks

Yellow LEOpard said...

da slalu lah aku dgr org kate strabuck ni haram..tapi..aku bantai je..har3...thx 4 that information

star said...

Tapi kn,ade 32 produk die yg dpt sijil tuh,kalo tgk kt link yg ko bgla...pape pn ak amek pdekatan semuanya halal kecuali dibuktikan haram...

Fay said...

Humm. isu ni kan, banyak betul dah tersebar dekat facebook, email, blog mcm2 lagi la. Banyak betul list haram yang diorang masukkan. Benda2 ni kadang2 taktik je nak jatuhkan perniagaan orang.

fuhh nasib baik Halal ye, kalau haram hancur harapan aku nak gi melepak kat starbucks. *tak selalu pergi pon*

Liyana Lunia said...

tak pernah pun nak try starbucks ke apa, lagi suka pearl bubble nyummy GAHAHA ohoi, thnaks sharing tau pasal halal.gov.my tu ey :B

WZulhilmi said...

@ Umie Nadhirah
bagus! marilah makan secara berhemah!

@adrinaqamarina
at least dpt tau status dia sebenar. supaya senang utk masa hadapan. cewah!

@ Yellow LEOpard
tu lah aku pun selalu dgr. bkn tu je ada kata colgat elah apa lah. sampai kita pun naik confius.

@star
tu link JAKIM. hehe. btw bila nama kedai dh masuk dlm premis so kit assumed lah halal. kalau nak senaraikan semu aproduk payah lah ku. sbb ada aje benda baru. cth kfc tak depun twister dlm tu? LOL!

@Fay
betul taktik nak jatuhkan company org. kesian.. aku pun tak selalu pergi. :D

@ Liyana Lunia.
you're welcome! bubble gummy tu wujud kah? LOL!

Judiene said...

Yeah, couldn't agree more with you.
I mean zaman skrg ape2 berita cpt je masuk facebook, so org yg xtaw pon cpt je percaye.
It's wise of you to investigate and not easily fooled by the news in facebook.

:D

Unknown said...

Aduhhh...nasib... >__< Yui suke starbucks! Walaupun sangat jarang pergi sana...xDD thanks for the info! ^^

cEro said...

aku cukup takut mende camni..
bukan takut ape, tp takut nanti smpai satu tahap, kita semua umat islam dah tak tahu beza mana halal mana haram..
sebab yg halal org haramkan,
yg haram org halalkan..

aku tak terkejut smpai satu masa nanti, ada org buat note dalam facebook kata org islam boleh minum arak!

teruk, kan?

Ieyra Najwa said...

Ingatkan haram tadi. Teringin nak gi Starbucks,maklumlah.. Budak tak pernah masuk Starbucks. ��