Friday, December 7, 2012

Pre-BBW

Sepatutnya hari ni entry pasal untuk BR (Book Review). Tapi since I am powerful person like that, I chose to update pasal entry lain. *gelak diktator*. Seperti yang dinyatakan minggu lepas, kalau aku jadi pergi ke Big Bad Wolf (BBW) minggu ini maka sehari sebelum pemergian tersebut haruslah dikepochi kan di alam blog. So urmm.. I'm going! Yay!. 

*krik krik krik*

Since takde siapa-siapa pun akan peduli kalau bagitau di alam nyata. *kuis-kuis simen*

Ok, now. Disebabkan BBW macam agak jauh. Nun di area Selangor sana. Kena naik bas around 4 jam dari sini. Maka aku ingin membuat perjalanan ala-ala Bagpackers!. Maksudnya travel yang sebolehnya-bolehnya cuba target kan minuman kos perjalanan tapi pada waktu yang sama dapat mengaut semaksima pengalaman yang boleh.

So this is what I plan to do. Kalau korang nak pergi juga, boleh lah kalau nak anggap ni sebagai guide. Tapi macam biasa guide ni more to WZ's taste ok. You can freely adjust a bit here and there. Tak paksa pun.

#1 Peta/Map (Crucial)

Ingin pergi kesana tanpa peta? Tanpa perancangan rapi?. You dead! Not literally. Maksud aku, perjalanan kau akan messy gila. So don't worry. Di website BBW ada sediakan peta. Snap this maps using your handphone or camera and then voila! You are saved!


But I will first try to use this red guide thingy. Bila dah sampai dekat Komuter Serdang baru guna peta dekat atas.


To be honest, dah lama gila aku tak perg KL. And I expect dah banyak perubahan. But well, I'm up for the challenge ok. *libas jaket*


#2 Budget (Crucial)

Tetapkan budget anda unless kalau datang daripada keluarga kaya-raya. Bagi yang biasa-biasa atau pelajar yang mengharapkan bantuan kewangan daripada pelbagai badan-badan berkuasa haruslah mempunyai nilai budget yang jelas tepat dan rasional.

Mine? Around RM50 since I'm a ulat buku like that. For sure tak boleh lebih! Tapi kalau dapat kurangkan lagi bagus. But I doubt that will happen. 

#3 Extra Bags

Disebabkan rege-rege buku disana nanti kepalang murahnya. Maka pasti banyak buku-buku yang akan dibeli. So beg-beg extra adalah sangat penting. Dan idakler kalau kau nak angkut buku-buku tu macam puak nomad berpindah dari satu tempat ke satu tempat lain. 

Sampai dua! lol
Lagi elok kalau bawak kotak atau troli sebenarnya. Tapi kau naik bas so pelis tolong sedar diri jangan pikir extreme sangat.

#4 Pakaian yang selesa

Ni bukan event parti pelancaran produk terbaru kena lawa-lawa bagai. This is more like a war. Pasti ada adegan berebut buku yang diidami (kalau perlu) ataupun aksi kejar mengejar. Confirm kau tak akan menang kalau kau berlawan dengan auntie perengus yang berpayung besi kalau ko pakai baju ala-ala Kpop (extreme accessories,  harem pants etc) ataupun turban Yuna bukan? So pastikan pakai baju yang simple dan selesa. 

Disebabkan ada BBW kata ada jualan 63 jam tanpa henti. Maka bawa lah sweater supaya tidak matilah cramp kesejukkan semasa memilih buku pada pukul 4 pagi.
Tapi tak confrm pun nak bermalam ke idak. Tapi sebagai persediaan lah, bawalah sekali mana lah tau kut-kut.

#5 Have Fun!

Pilih buku betul-betul. Belek sampai puas. Buat keputusan yang betul. Dan balik dengan perasan puas. Kalau siapa-siapa yang terjumpa aku, tegur-tegur lah ye. kah kah. Budget ada orang kenal kau. Entah-entah kau lari dulu tak nak jumpa orang. Zzzzzz.

So maybe around Monday aku akan cuba update kan my whole (amboi!) experiences semasa disana! Insya'Allah.

Konon-konon nak bawa sabagai bekal. Tapi masing-masing dah tinggal separuh.  Hampeh betul.

8 comments:

Unknown said...

Kalau aku lelaki, gerenti aku bg kau tumpang kat rumah aku.

Kalau kita jumpa, and kau lari aku baling kau dengan bakul. LOL

star said...

larat ke weh nk travel g kl xtido ni?a journey is tiring,so tido puas2 dulu hahaha

ps: Good luck on finding your books!

haryzkhairuddin said...

memang buleh gilak aku kalau pegi tempat ni.. tengok diskaun harge buku2 beliau.

Iji said...

Ko stay overnight sana wei? serius? daebakkk!

WZulhilmi said...

Yui
wahahaha. ganasnya nak baling bakul2. =<

star
bila nk g travel esoknya mesti ada tendency tidur lamabt. Idk why.

Haris
diskaun yg snt melampau! histeria nengok!

kiheee
tunggu next entry for more details. =D

cEro said...

Mcam aku pernah bgtau ko dlm twitter,
tmpat tu dkat dgn rumah aku...
So, kalo ko sesat or just nkkan companion buat teman, aku boleh tolong...

contact laa aku nanti, yek!

Iji said...

Okay baru perasan sweater saranghae tu. Hahaha.

WZulhilmi said...

cero
klu aku jadi ko aku pergi setiap hari.

Kiheee
gamaknya semua org mmg tak perasan sarangea lantas menganggap bentuk sweater yg normal selepas dicampak begitu sahaja. =(