Thursday, November 25, 2010

Dan Akhirnya Part Yang Ditunggu Telah Tiba : The Tasting Part!

I'm back!! Sila standing ovation sekarang diiringi dengan tepukan gemuruh! LOL! Disebabkan aku ada sikit masa free ni untuk my next paper. Aku nak buat entry baru. Tak mau buat entry kompilasi dah. Macam previous entry. Semua orang tak sedar aku ada republish entry lama. Sebab dia tak update dekat blogger list. Pelik betul! Kenapa ek? Ada momok apa?

Tapi sekarang aku nak cerita pasal perkembangan terbaru yang dinanti-natikan oleh semua lapisan masyarakat! Boleh buat reality show ni. LOL! Pasal apa lagi kan. Pasal dadih lah! Sebab kan aku ada promise hari tu nak update pasal proses dalam membuat my own dadih. Kalau tak publish kang mula ada timbul isu 'Melayu mudah lupa lah' atau 'WZulhilmi gemar memberi harapan palsu lah'. Sebelum perkara2 itu terjadi, aku dengan sukarelanya nak update pasal hal ni.

Sebelum ni kalau korang ingat, kita stop bahagian dimana aku akhirnya berjaya menjumpai serbuk dadih yang yang wow! pelbagai perisa yang boleh ditemui di pasaraya Giant! Untuk untuk siapa2 yang ada masalah short term memory boleh refresh kembali dengan klik link dibawah ni.


So bila serbuk dah jumpa. Apa lagi! Marilah kita mulakan kelas memasak!!

Akibat terlampau senang nak mampus step dia iaitu dengan hanya mencurahkan air panas dekat serbuk dadih lepas tu just kacau and simpan dalam fridge for about 15-20 minutes, kita batalkan aje lah kelas memasak tu. Just skip to the result part. And the final product will be like 

Tada!!!

This!!!

Macam ada something wrong kan?
Dah 'penat-penat' buat mestilah kena tunjuk kat orang kan? So kakak aku menjadi 'sukarelawan' pertama..

Me       : Akak! Akak! Meh lah tengok ni. Penat buat ni!
Big Sis  : Apa benda tu?? Puding ke? Ko buat ke? *Muka takjub*
Me       : Ni lah orang panggil dadih! 
Big Sis  : Macam tak sebati aje kacau! *Sambil berlalu pergi*

I knew it!!!! Dari awal2 lagi aku perasan memang tak sebati. Aku patut kacau lagi 2-3 minit baru lah nampak keseriannya tanpa sebarang tompok2 loser tu. Ishhh.

Rupa dah failed! Tapi rasa belum lagi! Bagi mengelakkan perasaan berat sebelah terhadap masakan sendiri. Hehe. Maka diperlukan sukarelawan yang kedua!!! And that will be my own little naughty niece! *Evil smile*

Boleh lihat ye response tersebut dalam bentuk VIDEO!!! Wow! Semakin advanced aku nih. Dah pandai letak2 video sekarang! LOL!


Eh! Eh! Ramah sungguh  budak ni! LOL! See!! Dia cakap sedap!! Amazing right? Ok nah amik gula2 ni main jauh2. LOL!

Ok ok. Meh aku bagi tau the reality sebenarnya. Disebabkan my niece tu masih lagi kanak-kanak yang naif lagi periang. So for her dadih tu agak so-so lah rasa dia. But for me! As a professional qualified food and beverage tester mengesahkan bahawa dadih ini tidak sedap sama sekali. Aku hanya bertahan untuk suapan kedua sahaja. Lepas tu dah tak mau makan dah. Rasa dia begitu "buatan kilang" sekali. LOL! Tak tau lah aku nak describe macam mana. Tapi yang pastinya aku quit dengan serbuk dadih segera!

Now my mission is to find the real recipe cara2 nak buat dadih sendiri! I will!! Tapi buat masa sekarang this are still my favourite dadih.


Seringgit mari! Serinngit mari!

So enough with this dadih2 things. Next entry there will be no more updates about them. Tapi ini bukan bermakna mereka pergi tak akan kembali lagi. Believe me. They will be back soon!! =D

14 comments:

Elie Lily said...

semangat perlu ada!
bagus2..hehehe..gudluck bro! :)

Fay said...

rasa dia semacam kan? kawan aku pernah try dulu. berkerut-kerut jugak muka aku nak menelan dadih tu. dah la buat banyak. nasib baik dia terfikir nak bagi dekat member2 lain rasa. kalau tak jenuh aku nak menghabiskannya.

Syahira Mansor said...

apesal jadi bertompok camtuh? kau campurkan gula buah skali dgn serbuk dadih ke? patutnya kena letak sebuk dadih dulu, kacau2 then baru gula buah. kalau tidak mmg jadi berkeladak mcm tu. ak dah penah.

ayumiyoshida said...

hmm, dulu masa kat rumah sewa kawan aku selalu buat guna yang segera, aku hentam je dadih tu dengan gembira. rasanya aku yang perabih semua. memang tak sedap ke yang segera? hmm, sedaplah...ke aku yang pelahap semua benda pun aku telan.haih.

cEro said...

aku tak pernah buat dadih,
ksudahannya, dadih singgit jd pilihan..
pasar mlm aku byk ade..
hehe

wanie said...

ko nk jd share bisnes partner dgn aku? aku bos dan kau yg jd tukang buat dadih..kikikiki

WZulhilmi said...

@little cart00n
Lepas ni kena cari taukeh dadih ni dan ugut dia bagi resepi tersebut.. LOL!

@Fay
haa!! mmg pun.. rasa dia pelik tul! x sama langsung dgn buatan sendiri! aka dadih seringgit aku beli ni! LOL!

@ Syira ITIK KEJ♥M
Gula buah?? Aku nye hanya serbuk je.. takde gula bagai.. ko punya mesti produk lain. Hurmm peliknya.

@ ayumiyoshida
Hahaha.. lain org lain tastenya.. bagi ko mesti rasa sedap bebeno, or ko punya jenama lain? so rasa dia maybe sedap?

@cEro
Seronoknya psr mlm ada jual dadih!! akunye psr mlm takde pun. ntah2 dadih pun tak tau apa. LOL!

@ wanie
Hurmm... aku setuju! tapi kita reversed jawatan tersebut.. ok? =P

Raji and Yeen said...

owhh pakai serbuk ker?
hahaha baru nk kagum jap igt buat sndri
hohoho

xpe2 nnti dh dpt recipe post lgik entry :P
buat video
suruh org besar lak yg makan
hak2

-Incek Fik- said...

Salam Pak Su, sorry lambat komen. Internet kat bilik ni datang bulan arr seminggu lepas tadi...

Wahh! Akhirnya entry yang aku tunggu² selama ini bersambung jugak...

Heheheheee...

Aku tengok dadih ko ni kire ape ok?! (bukan membodek di sini)

Tapi part yang paling lawak tengok sepupu hang makan dadih tak terangkat²...

Kehkehkehhh... tu maknanya dadih hang berjaya sebab sifat dadih ialah licin! *skemanyer~

Ehh! Betul ker?

Yang penting, jangan hang buat dadih strawberry jadik perisa rambutan pulak~

Afsar said...

Jum buat business..aku dah KERING dah ni..

WZulhilmi said...

@ Fakhrur Razi
haha.. ok2 next time.. Mana tau aku nk buat kali kedua.. :D

@F.I.C.K.R.Y
tulah! licin sgt kan.. aku pun rimas nengok. Hahaha.. owh! internet ko dtg bulan ek? sapa suruh tak beli kotex awal2. =P

@Afsar
klu aku guna resepi ni sah2 first day dh kena hina dgn org ramai.. LOL!

Raji and Yeen said...

hahaha kau dh nk final ker?
gd luck weh ;D

Zulfahmi Abidin said...

apelah.buat dadih pon fail.^_^ ko kene bagi tester kat blogger yg bace nie weh.ko kejam lah..^_^

WZulhilmi said...

@Fakhrur Razi
Aku bkn nk final.. tgh final!! LOL! - -"

@ Zulfahmi Abidin
hahaha.. biasalah x depengalaman.. nanti aku buatkan kupon diskaun utk semua pembaca.. ko just redeem je kat mana2 seven e.. LOL!