Tuesday, November 27, 2012

Rambling About Durian Crepe

If you are twitter freak like me, You'll notice that for every freaking day, mesti ada saja orang tweet pasal Durian Crepe. Of course beserta dengan gambar dari InstagAram! Lepas tu depa exaggerate sikit letak simbol love atau perkataan yummy. That is rude!

For your information, aku tak pernah lah merasa makan benda ni lagi. Even sebelum ni trend makanan lain macam Macaroon atau Pavlova pun tak rasa lagi apatah benda ni. Sebagai 'professional' food taster of course terjejas sedikit kredibiliti. But still, life goes on. *ayat sedapkan hati*

Oh ya, bagi yang duduk ceruk batu mana Durian Crepe pun tak tau, ini adalah benda alah tersebut;

Source: Google
By the way ni bukan entry resepi, tapi kalau korang nak resepi tersebut sila lah Google sendiri. Nanti berderet keluar. This entry is more like a..... research. Untuk mengenal lebih mendalam tentang benda ini.

Tapi sebelum itu, marilah kita belajar menyebutnya dahulu. It is Durian Crepe. Durian sebut macam biasa tapi kalau nak sebut slang orang putih pun boleh (Dhu-ri-yan). Crepe pula sebut seperti Krep. Bukan Creepy, sebab Durian tak creepy unless kalau dia jatuh atas kepala semasa musim mengutip di kebun. That is another story. 

Dan sebagai info tambahan, Crepe actually coming from France. And this is the original one

Strawberry Crepe with excessive amount of whip cream! =L
Aku pernah rasa benda ni sebenarnya and blogged about it once. You can read it here if you want to >> Crispy Crepe. But believe me, memang tak sama langsung rupa dia dengan yang original. Versi kedekut tapi harga melampau. And of course, inti dia bukan strict kepada buah Strawberi sahaja. Boleh tukar kepada Blueberry, Mango or even other non fruit related things such as chocolate syrup, butter, meat etc. Since dekat France susah nak dapat Durian dan mostly orang putih tak berapa nak gemar dengan aromanya (ada yang kata bau kaki? bau skunk?) sekarang kita dah tahu kenapa Durian bukan menjadi pilihan perisa utama mereka dalam senarai-senarai menu. Durian for them is like a very exotic kind of fruit. (macam manggis, laici, belimbing etc). 

Fusion Process.

Tetapi since dekat Malaysia Durian senang nak dapat lagi-lagi kalau dengan musimnya. Bersepah dekat tepi jalan. Let us just assumed Malaysian love to be creative and innovative thus, grabbing the opportunity of 'Musim Durian'  and transforming it into business purposes. Then, voila! Durian Crepe. RM10 untuk 3 ketul! (Correct me if I'm wrong)

Since aku tak pernah rasa benda ni, so aku tak boleh nak describe rasa dia dengan lebih terperinci. Tapi since it is made from Durian. Rasa dia mesti completely 90%- Durian, 6%-Creamy (whip cream) dan 4%-Tepung (kulit). Yay! Case solved!
T________________T

Korang dah pernah rasa? Hamburkan di kotak-kotak komen berkenaan hal ini. Aku mahu membacanya. I insist (paksa).

8 comments:

Iji said...

Kahkahkah.

Whipped cream ke? Aku ingat eskrem vanilla. LOLOLLOLO.

Nampak tak betapa failnya deria rasa aku?

Aku xpernah rasa durian crepe (not so fond of durian) tapi aku rasa mango crepe. Boleh la diorang semua blend well, the outer, the whipped cream (which I thought is a vanilla icecream!) and slice of mango.

But in my case. Aku dapat rasa 80% whipped cream, and the rest are both mango and the outer one.

p.s: Adik aku makan durian punya, okay semerbak satu kereta aku.

star said...

just noticed,betullah dh tukar emel ek?ingat main2 je kt previous entri. Kembali ke topik asal,tak pernah rasa.mungkinkah sejarah akan berulang?sama spt pavlova,macaroons sume,tak dpt rasa pun T____T

WZulhilmi said...

kiheee
mango rasa dia tak kuat kut? maybe ko tak rasa sgt lepas tu letak satu slice. klu durian hurmm tau lah rasa dgn bau masing2 kuat. lol.

star
a'a dah tukar. aku rasa sejarah pasti berulang lah. =(

Unknown said...

Kalau makanan yang ada perisa atau ada kaitan dengan durian ni aku turn-off. :(

Aku suka buah dia dimakan begitu sahaja....macam pelik je...lulz

WZulhilmi said...

Yui
Tak pelik. sbb ak tak suka durian oso. kah kah. I mean klu yg makan mcm tu saja. Tapi aku akan makan kalau ada bubur durian dengan pulut.

cEro said...

Ini ke durian crepe yg diperkatakan makhluk?
AKu pon tak pernah rasa...
Tp aku rasa dia mesti lebih kurang durian puff yg aku selalu makan..
N of kos, inti durian dia kena laa rasa banyak, barulah sedap..

cinderella besar sikit je said...

its more like 2% durian, 4% kulit n selebihnya cream... First time ras teruja... Second time rasa mmbzir... kt tmpt ak, rm6 dpt 3biji... :P Aku mkn pun sbub org blnje~

Nur haura afeeya said...

Salam semua saya syor kan kalau kena kencing manis yg tinggi atau kaki luka berair nak kena potong akibat kencing manis cuba wasap atau call saya En Mohd Zuhairi bin Noordin 0174687570 Insya Allah harga mampu milik kita bagi gula turun dan luka tu akan cepat kering balik dan baik dalam tempoh kurang pada seminggu saja..Insya Allah berkesan dan jika ada pesakit yang kencing manis tinggi yang tidak ada luka pun kita akan turun kan gula bagi terkawal sama

jom kita rawat kan dengan minuman herba ladang dan herba hutan (JAMINAN RASA TIDAK PAHIT)

jom kita sebarkan bantu pesakit kencing manis kronik