Tuesday, March 12, 2013

Rambling #4

Sebenarnya dari dulu lagi dok suspicious betul dengan kesahihan cermin ni. Ya, maksud aku cermin yang hari-hari yang kita guna dok tenung muka sendiri tu. Bagi aku perasaan dia macam jangan percaya sangat dengan apa yang dilihat. Kadang-kadang nampak kurus, kadang-kadang nampak gemuk. Jadi mana satu yang betul?

Kalau masa nampak kurus tu rasa macam berkeyakinan tinggi betul, tapi kalau nampak gemuk.. bluergh rasa memang hari tu kalau boleh memang elak daripada tengok cermin lah. Tapi sejujurnya I'm not a cermin person. Maksudnya hari-hari dok mengadap tengok benda tu. Kalau boleh elak, memang dielakkan. Contohnya macam kalau nak basuh tangan dekat mana-mana sinki restoran ke mesti tak pandang langsung cermin. Kalau boleh basuh dari tepi instead of depan cermin. T___________T

Maka persoalannya sekarang bolehkah cermin dipercayai untuk melihat bentuk tubuh badan? 

Setelah pemerhatian selama beberapa tahun (lol), aku perasan kalau tengok cermin menegak yang melintang mesti macam nampak langsing sikit. Kalau cermin yang memanjang pulak nampak berisi. Adakah hipotesis ini benar? Adakah dengan melihat cermin yang saiznya sama besar akan memberi hasil imej badan yang lebih tepat? Kalau macam tu maknanya betul lah imej aku tengok dekat cermin besar dekat kedai pakaian tadi.

1 comment:

cEro said...

Aku pernah dgr yg otak kita buatkan kita nmpak diri dlm cermin 5x better..
Yg perasan hensem tu, sbnarnya 5x kurang hensem..
Yg perasan hodoh tu sbnrnya 5x lebih hodoh...hehehe

Tp tang bentuk cermin sama ada panjang menegak or melintang, tu aku tak pasti..Mungkin kot...
Mcam logik je...