Sunday, April 21, 2013

Rambling #8 English 101

Kadang-kadang rasa macam kecewa sangat kenapa rasa diri ini tak boleh nak bercakap dalam Bahasa Inggeris (BI) seperti yang diharap-harapkan. Nak kata diri ni fasih sangat tu tak lah. Tapi bila dah benda tu diaplikasikan ke alam realiti memang jauh panggang dari api.

Aku ada this some sort of perangai yang macam akan bercakap sorang-sorang dalam diri dalam BI. Selalunya lebih kepada interview (Budget retiss. Ok diam semua). Selalunya mesti boleh balas balik dengan jayanya. Kadang-kadang ter'exaggerated' pun ada. You know me. Tapi bila diaplikasi kan ke alam nyata. Nada. Zero. Tergagap-gagap. Terkeluar ayat melayu semua. (lol)

Lebih menyedihkan bila perkataan yang terkeluar sungguh simple dan aku tahu aku mampu guna perkataan sinonim yang jauh lebih advanced lagi. 

Adakah?

(a) Tahap keyakinan terlampau rendah sampai mempengaruhi kelancaran ayat? Otak tidak boleh memproses ayat dengan betul 
(b) Atau tahap kefahaman yang cetek tentang sesuatu soalan menyebabkan jawapan yang tidak bernas. Contah macam suddenly orang tu tanya siapa Nicki Minaj tapi ko tak kenal pun siapa dia. Saintis kah? Menteri kah? Then end up with panic situation.

Sampaikan satu tahap nak sangat diri ni dicampak dekat US atau UK mana-mana dalam satu temph yang panjang. Sebab dekat sana nanti bukan sekadar keperluan tapi kepada survival mode. Nak tak nak kena cakap juga. Same goes with my third language. 

Tapi tergikir juga. Kalau interview dijalankan dalam Bahasa Melayu adakah benda yang sama akan berlaku. Kalau ya, faktor tidak cukup latihan bukan lagi relevan. Ini lebih kepada faktor kurang keyakinan diri. But for now I'll guess practice makes perfect then.

No comments: